fredag 30 september 2011

Min lilla älskling

Igår var jag till vetrinären för andra gången med min lilla älskade Tova. Hon skulle lämna ytterligare ett blodprov. Allt började förra fredagen då hon var där för vaccination och årskontroll av sin astma. Då togs det ett blodprov för att se så att lever och njurar inte tagit någon skada av medicineringen. Hon får bricanyl (flytande) och kortison, för att hålla astman under kontroll. När dom analyserade blodprovet så kollade dom även glucos mängden i blodet. Tyvärr så var den förhöjd. Det är väldigt vanligt att den blir det när en katt äter kortisom under en lång tid. Vetrinären ville att vi skulle komma in med ett urinprov. Hur lätt är det att få en katt att kissa i en burk??!!

I onsdags hade hon kissat på golvet, så jag tog och sög upp det med en spruta. Snacka om att detta var ända gången jag var glad att hon kissat på golvet. Jag åkte till vetrinären i Ystad för att få det analyserat. Medans dom analyserade provet så väntade jag ute i butiken. Det visade sig att Tova även har kraftigt förhöjd glucos mängd även i urinen. Det bokades i ett besök med blovprovstaging för henne igår.

Min älsking var väldigt duktig när dom stack henne. Men vid ett tillfälle så drog hon till sig tassen så att kanylen gled ut. Det blev till att börja om från början. Men denna gången fick dom sticka henne i andra benet. Nu gick det hur bra som helst. Så jag åkte hem med en katt med bandage på båda benen. Stackars min lilla älskling.

Nu får vi vänta till måndag innan vi kan få svar på provet. Visar det sig att även detta provet visar för höjda gycos halter, så har våran älskling diabetes. Detta är en vanlig bilverkning när en katt äter kortison. Vad jag hört så är det ganska så svårt att ställa in dosen på insulin till en katt. Visst så känner vi oss kluvna, men vi vill inte måla fan på väggen ännu. Vi får ta en dag i taget och hoppas på det bästa.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar