onsdag 2 november 2011

Friskförklarad

Igår blev våran  älskade Tova friskförklarad. Nej, inte från astman utan från den misstänkta diabetesen. Vetrinären tror att det var kortisonen (som hon fick för astman) som var orsaken till diabetesen. Då det inte är ovanligt att katter som får kortison under en längre tid utvecklar diabetes. Det första blodprovet som Tova lämnade indikerade också på diabetes, då blodsockret var en aning förhöjt. Vi bytte ut kortisonet mot en annan medicin för en månad sen. Tova lämnade ett nytt blodprov i torsdags och igår fick vi svar på det. Nu hade blodsockret sjunkit drastiskt. Tydligen så har dom en gräns på 350 när dom mäter blodsockret. Det första blodprovet låg på 354 och det sista låg på 101. Snacka om att värdet sjunktit drastiskt. Vi är så glada att vi slipper ge henne sprutor dagligen.

Idag har jag varit tillbaks på jobbet igen, efter en ledig dag igår. Visst så skulle jag kunna tänka mig att vara ledig idag också. Vem skulle inte vilja vara det? Tur att jag har en underbar chef och underbara kollegor. Dessa gör att jag tycker att det är hur kul som helst att åka till jobbet. Ja, jag har inget emot mina arbetsuppgifter heller. Jag tycker att det är kul att serva kunderna. Dagen på jobbet har gått ganska så fort, fast det varit lite med kunder. Den lediga tiden har jag städat golven och torkat av alla tänkbara ytor, som behövts torkas av.

Mat mässigt så har dagen vari bättre än igår.
Så här har mitt matintag sett ut idag:
Frukost: mannagrynsgröt och lite socker, drack vatten
Mellis: ½ fullkornsfralla med kaviar, kaffe med mjölk
Lunch: 2 vårullar med sallad, drack kolsyratvatten
Mellis: 1 clementin, kaffe med mjölk
Kvällsmat: pyttipanna, ägg, rödbetor och morötter, drack vatten
Kvälls mellis: popcorn
Har även under dagen ätit lite mandlar och hasselnötter. Allt för att hålla godissuget på avstånd och det har hjälpt. Jag är stolt över mig själva att jag kunnat motstå godis och läsk, då jag har det omkring mig och nära tillhands på jobbet.
Nu är det så att jag inte har förbud för varken godis eller läsk, men jag ska försöka att hålla det till helgerna. Jag känner att om jag inte gör något åt mitt ätande nu, så är jag rädd för att jag hamnar i fällan och blir tjock igen och det vill jag inte. Nu när jag kämpat för att komma ner till mina 66 kg, istället för 125 kg som jag vägt som mest. Jag vill inte hamna i godisträsket, eller rättaresagt chipsträsket. Det är nämligen så att det är chips som jag är överförtjust i.

Nej, nu ska jag fortsätta med slappandet.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar