onsdag 12 september 2012

Hur mycket ska hon behöva klara av??

Ja, det är frågan. Älskade Tova drabbas av än det ena och än det andra. Hon har nu ett par veckor spytt väldigt mycket. Vi har de senaste dagarna börjat bli oroliga över detta. Hennes humör har också förändrats. Hon kan utan anledning anfalla Mitzi, som inte gjort något. Idag så tyckte jag att nu får det vara nog, så jag ringde och bokade tid till vetrinären. Husse var så snäll att han tog ledigt från jobbet för att följa med. Vi visste ju inte hur allvarligt det skulle vara. Hela eftermiddagen spenderades hos vetrinären. Det drog ut på tiden då det kom in ett akutfall.

Vetrinären undersökte Tova grundligt från topp till tass. Det togs blodprover och hon röntgades. Röntgen visade inget och det var skönt att veta att hon inte har något som stoppar upp i magen/tarmarna. Blodproverna var inget bra. De visade att Tova har nersatt njurfunktion på båda njurarna. Detta gör att njurarna inte kan rensa bort alla slaggprodukter i blodet och i slutendan som blir hon illamående. Nu finns det ingen medicin för detta. Vi människor får dialys. Det vi ska gör för att hon ska må bättre är att ändra på hennes kost. Så vi köpte hem ett nytt foder som är bra för njurarna, det gör att hon ska kunna få bort mer slaggprodukter från blodet. Vi köpte även ett pulver som ska strös över maten, även detta ska hjälpa njurarna.
Nu är inte detta den enda sjukdomen som Tova har. För 8 år sen så fick hon astma. Den bröt ut efter det att Tova blivit kastrerad. Ovanpa allt så har hon allergi mot fisk. Stackars vår älskade Tova.

Tovar var hur snäll som helst under hela undersökningen. Hon sa inte ett knyst. Det enda som hon inte tyckte om var att ligga på rygg under röntgen. Då ålade hon sig lite. Jag tycker att det är förståligt, för vem vill ligga på rygg när någon håller fast en i tassarna.

Det var inte så här som jag hade tänkt att ha det på min extra lediga dag. Men lilla Tova är värd att offra en dag för, även Mitzi skulle jag offrat en ledig dag för. Ikväll så har jag varit iväg och tittat på handboll. Tyvärr så gick det inte så bra. I första halvleken såg det bra ut, men i andra halvleken gick det åt fanders. Ystads IF mötte IFK Kristianstad och dom vann med 5 mål.

Idag är det exakt ETT år sen jag gjorde min bukplastik. Tycker att detta året har gått hur snabbt som helst. Fattar inte riktigt vart tiden tagit vägen. Det har hänt mycket under detta året. Lovar att komma med före och efter bilder. Har inge bra efter bilder just nu, så det ska jag försöka fixa imorgon. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Har fortfarande ett litet häng under troskanten, men detta är inget jämfört med innan operationen. Detta hänget kan jag lätt dölja under mina kläder. Nu väntar jag på att få en tid till Akademikliniken för ettårs kontroll. Tror nog att jag ska ringa till dom och efterfråga tiden.

Nej, nu ska jag äta mina efterlängtade popcorn.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar